Publicerad 2019-09-04

För att lyckas närma oss hållbarhet behöver vi alla från idag börja ställa om våra verksamheter. Det handlar om tiotusentals ofta små och enkla förändringar som gör att vi rör oss mot att bli en del av lösningen.

På den här sidan hittar du ett axplock av konkreta exempel på hur andra har gjort. Varsågod, och dela gärna med dig av dina!

Så här minskade Sodexo stitt matsvinn med 360 ton på 18 månader!

Största svinnet uppstår vid servering, tillagad mat som aldrig hamnar på tallriken. Näst störst är tallrikssvinnet, den mat gästen slänger. Minskat matsvinn är en viktig del av Sodexos globala hållbarhetsarbete.

Maten står för en stor del av företagets miljöpåverkan, och i svenska Sodexo fanns redan flera lokala initiativ som visat god lönsamhet och bra miljöeffekter.

Med detta framför ögonen drog Sodexo 2013 igång ett arbete med att minska matsvinnet på 280 restauranger. Målet att minska med 10 procent. Först en analys av arbetsgången i köken och en plan för att mäta. Svinnet delades in i fem olika typer: förråds-, berednings-, serverings- och tallrikssvinn samt överproduktion.

Förbättringsarbetet började i köken med en rad åtgärder utifrån analysen. Med verktyg och tips till restaurangcheferna fortsatte arbetet i restaurangerna.
Resultaten visade bland annat att matsvinnet var stort vid buffé- servering, då gästen ofta lägger upp mer mat på tallriken än hon orkar äta upp. Genom att informera om problematiken, på skyltar och bordsryttare, och visa på hur mycket ett ändrat beteende betyder för miljön, fick restaurangerna sina gäster delaktiga.
Det var stora skillnader mellan olika typer av restauranger.

– Vår erfarenhet är att barn är mycket snabbare på att ändra sitt beteende än de vuxna gästerna, berättar Karin Vierma, segmentsdirektör på Sodexo Education.

Arbetet med att hålla ner matsvinnet sker nu på alla restauranger. Man väger occh följer upp.

– I snitt har vi minskat matsvinnet med ca 10 gram per portion. Vi serverar uppemot 200 000 måltider per dag, så det blir stora effekter, som minskad klimatpåverkan med över 1000 tonkoldioxidekvivalenter hittills, berättar Per Liljedahl, Kvalitets och miljöchef.

Tillgänglighet

– Vi försöker inkludera alla som gästar oss oaktat eventuell funktionsnedsättning, säger Anitha Barrsäter, som erbjuder boende och upplevelser på sin KRAV-certifierade lantgård.

Djuren ställer inga krav
Gården är befolkad med kossor, får, hästar, hundar, katter och hönor. En och annan kronhjort spatserar också förbi. Det började med insikten om att djuren på gården kan vara mer än bara välmående köttdjur eller arbetsdjur. När familjen fick »ett hus över« var beslutet enkelt: de ville ge fler möjlighet att umgås med djuren och uppleva naturen.

– Jag tror att vi alla mår bra av naturens harmoni; och att se den kravlösa kontakten mellan en tjej med beteendestörningar som matar lammen, eller en rullstolsburen gäst som gullar med korna är bevis nog, säger Anitha.

”Zoomen” ger frihet och är himla kul!
En av aktiviteterna är det eldrivna terrängfordonet Zoom Uphill. Busigt rolig och utan avgaser är den perfekt att upptäcka naturen med. En kul aktivitet för alla.
– Paret, där en av makarna var rullstolsburen, kunde för första gången skogspromenera ihop, berättar Anitha.

-Vi började med fokus på rörelsehinder och allergianpassat. Nu ser vi hur vi kan göra gården bättre för synsvaga och gäster med andra funktionsnedsättningar, säger Anitha. De självklara åtgärderna som att anpassa entrén för både barnvagnar och rullstolar visar att alla är välkomna.

Anithas erfarenhet är att det kan ta tid att övertyga gäster med funktionsnedsättning om att anläggningen är värd besöket, men när det väl visar sig att allt fungerar, är belöningen flerfaldig. En av gästerna nämnde glädjen att kunna diska själv i det anpassade köket som en minnesvärd del av upplevelsen. En annan blev glatt överraskad vid ankomsten och insåg, detta är ju byggt för mig!

Energibesparing på Stora Brännbo

Stora Brännbo Konferens och Hotell blev under 2014 utvalt att tillsammans med 15 andra hotell i Europa delta i EU-projektet Nearly Zero Energy Hotels. Målet med projektet har varit att sätta fokus på hur mycket energi som kan sparas genom renoveringar och beteendeförändringar. För att slutligen få kallas ett Nära noll energihotell var Stora Brännbo tvungna att minska sin energiförbrukning med minst 54 % och samtidigt ha minst 25 % förnybar energi.

– Det var en stor utmaning för oss eftersom vi är en anläggning från 1950-talet, säger Björn Jonzon, vd och ägare på Stora Brännbo Konferens och Hotell. ”Det är väldigt mycket att göra för att komma ner till en så låg energiförbrukning som förväntas av oss, men vi insåg att detta var den enda rätta vägen att gå. Vi vill vara med och bidra till en mer hållbar hotell- och konferensnäring och detta är ett av de sätt vi gör det på.

De tre huvudstegen i Nearly Zero, och som kan göras av alla som vill arbeta med sin energiförbrukning är:

Effektivisera befintliga styr- och reglersystem. Ta hjälp av en energirådgivare och använd gärna vårt redovsiningssystem Rest Tools.
Installalera en eller flera fossilfria energikällor, till exempel bergvärme, solpaneler eller luft-värme-pumpar. Arbeta med beteendeförändringar. Involvera personalen och fundera var era stora energiläckage sker.

Saxnäs Camping spar på vattnet!

På Öland infördes vattenrestriktioner 2016. Att fylla pooler med kommunalt vatten blev förbjudet vilket ledde till att Saxnäs Camping utvecklade en idé om att koppla in havsvatten till sina pooler.

Under våren 2016 infördes vattenrestriktioner som bland annat innebar att det blev förbjudet att använda kommunalt vatten för att fylla pooler. Saxnäs Camping lockar sina besökare bland annat med poolbad och oron över krisen med grundvattnet och över vad tomma pooler skulle göra för besöksantalet väckte liv i och utvecklade en gammal idé som campingägarna funderat över tidigare, nämligen att fylla poolerna med havsvatten.

Ett poolteknikföretag anlitades för att utföra vattenanalyser på havsvattnet utanför campingen och det visade sig att det var så låga salthalter i vattnet att de var oskadliga för pooltekniken. Kommunens avloppsreningsverk skulle också klara av den låga salthalten och grönt ljus gavs för att köra igång.

– Det är ingen av gästerna som har reagerat på att det är sjövatten, de har snarare varit positiva till att det känns mjukare, säger Lasse Sörenson, ekonomichef på campingen.

Campingen införde även andra vattenbesparande åtgärder: snålspolande duschar, kranar och toaletter, uppsamling av regnvatten vid stuprören, duschtiderna kortades ner, förbud infördes mot tvätt av bil och husvagn på campingen (rabattavtal med en biltvätt inrättades). Information om vattenbristen och vidtagna åtgärder gavs till gästerna vid incheckningen samt på intern-TV. Det sattes också upp information vid alla servicehus och andra tappställen där vatten kan hämtas.

Kemikaliefri städning på S:t Clemens Hotell

På S:t Clemens Hotell i Visby började de städa utan kemikalier, något som sparade både pengar, händer och möbler!

Precis mitt i Visby, i fem gamla hus, 32 rum, 750 kvadratmeter, byggda från 1600-talet och framåt, driver familjen von Schulman Hotell S:t Clemens. Det är en utmaning när det gäller att få ner konsumtionen av el och vatten när lokalerna ser ut som de gör. Då gäller det att prioritera insatserna efter förmåga. På S:t Clemens började de med att kasta ut alla onödiga städkemikalier.

–  Att städa utan kemikalier är möjligt överallt. Det kräver inga särskilda byggnader.

Men den stora utmaningen är att förändra beteenden. Våra medarbetare hade sina städrutiner sedan länge. Nu skulle alla lära om. Det svåra var verkligen att få alla övertygade om att det blir rent utan rengöringsmedel. Kemikalieföretagen var övertygade om det motsatta.

Vi valde helt enkelt att börja städa med vatten och microdukar. Vi packar nu våra städkorgar med tre sprutflaskor, microdukar och moppar. En flaska med sanitetsrengöring (som späds med vatten), en med vatten och ättika för badrummen (vi har mycket kalkhaltigt vatten på Gotland) och en med bara vatten, berättar Annabritta von Schulman.

– Idag är det ingen som vill gå tillbaka till traditionell kemikaliestädning och alla är vi övertygade om att detta dessutom är bättre för hälsan. Vissa trodde att vi skulle få arbetsskador för att vi skulle få gnugga mer, men vi städar ju varje dag så inget sätter sig fast.

Vatten sliter inte på möbler och snickerier, därför minskar slitaget och möblerna håller längre. En konsekvens som vi från början inte hade räknat med är att vi tjänar pengar på att köpa olika städmedel. Pengar som kan gå till mycket bättre saker för företaget. Sammantaget är nog kemikalieminskningen den billigaste, enklaste och bästa åtgärden bland alla delar i vårt miljöarbete.

På visita.se använder vi cookies för att vi ska kunna mäta antalet besökare på vår webbplats, föra statistik och analysera hur sajten används samt för att rikta marknadsföring från Visita till dig. Genom att klicka på knappen ”Jag godkänner”, godkänner du att vi använder cookies. Väljer du att inte acceptera cookies kan funktionaliteten på vissa sidor begränsas. Läs mer om cookies här.

Visitas integritetsskyddspolicy hittar du här: Läs mer om Visitas integritetsskydd här

Uppdatera din webbläsare för bästa upplevelse på den här webbplatsen