Tillgänglighet för alla
Publicerad 2019-09-02
Funktionsvariationer är vanligare än vad många tror. En miljon svenskar, över 50 miljoner européer och nära 650 miljoner medmänniskor globalt, har någon form av funktionsnedsättning. Av dessa är endast runt 30 procent är synliga och uppenbara, så det kan vara vilken gäst eller kollega som helst. För att alla gäster och medarbetare ska uppleva besöket lika friktionsfritt som den som inte har något handikapp har vi satt ihop en lista.
Så kommer du igång med tillgänglighetsarbetet
- Erbjud gäster med synnedsättning assistans vid ankomst. Utrusta, om möjligt, även lokalerna med blindskrift vid exempelvis hissar.
- Installera hörselslinga i reception/kassa som underlättar för en person med hörselskada.
- Använd inte syntetiska doftsprayer eller luftförbättrare, städa rent istället!
- Kolla att det är fri väg för en rullstolsburen till reception/kassa och till anläggningens viktigaste delar.
- Beskriv graden av tillgänglighet för gäster med olika funktionsnedsättningar på webben.
Så går du vidare
- Utbilda alla med scandichotels.se/alltid-pa-scandic/speciella-behov/tillganglighets-utbildning
- Hyr en rullstol och testa anläggningens tillgänglighet tillsammans med medarbetarna. Gör sedan en åtgärdslista samt upprätta en plan för hur och när saker ska åtgärdas.
- Betrakta er webbplats med andra ögon. Hur fungerar den för en dyslektiker eller någon med nedsatt syn?
- Slutligen, blunda och tänk efter en stund – tänk om! Hur skulle jag ta mig fram och hur skulle jag uppleva anläggningen, om jag hade nedsatt syn?
Funktionsnedsättning
Nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga hos en person.
Funktionshinder
En begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen.
Funktionsrätt
Rätten för en person med funktionsnedsättning till full delaktighet.