Publicerad 2024-11-05
  • Länk till Paketreselagen

    I Paketreselagen framgår vad som definieras som en paketresa och vad som definieras som ett sammanlänkat researrangemang. I paketreselagen regleras även andra skyldigheter som du som, näringsidkare, arrangör eller återförsäljare har gentemot dina gäster. Det är viktigt att läsa igenom hela lagen.

    Läs mer på Konsumentverkets hemsida om Paketreselagen.

    En paketresa består av en kombination av minst två olika resetjänster som avser samma resa. Med resetjänst menas:

    • Passagerartransport till exempel flyg, tåg, buss eller båt. (Ingår ej i Visitas resegaranti)
    • Inkvartering det vill säga övernattning på exempel hotell, vandrarhem eller i campingstuga.
    • Hyrbil eller hyrmotorcykel som kräver körkort med behörigheten A.
    • Turisttjänst till exempel spabehandling, matlagningskurs, guidad tur eller biljett till ett evenemang.

    Resan ska pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning.

    Med paketresa avses i lagen en kombination av minst två olika typer av resetjänster som avser samma resa, om
    1. resetjänsterna sätts ihop av en näringsidkare innan ett avtal om samtliga resetjänster ingås, eller
    2. resetjänsterna i annat fall
    a) köps från ett enda försäljningsställe, om resetjänsterna har valts innan resenären accepterar betalningsskyldighet,
    b) säljs, erbjuds eller debiteras till ett gemensamt pris,
    c) säljs eller marknadsförs som en paketresa eller som en resa med en liknande beteckning,
    d) sätts ihop efter att det har ingåtts ett avtal som ger resenären rätt att välja bland ett urval av resetjänster, eller
    e) köps från olika näringsidkare genom ett länkat bokningsförfarande på internet, där resenärens namn, betalningsuppgifter och e-postadress förs över från den näringsidkare som det första avtalet ingås med till en eller flera andra näringsidkare och ett avtal ingås med den eller de näringsidkarna inom 24 timmar från det att bokningen av den första resetjänsten bekräftades.

    Sammanlänkade researrangemang skiljer sig från en paketresa genom att kunden köper en resetjänst av ett företag och det företaget sedan underlättar köpet för ytterligare en resetjänst. Till skillnad från en paketresa där kunden endast har ett avtal för hela sin resa, består ett sammanlänkat researrangemang av minst två olika typer av resetjänster. Det handlar alltså om separata avtal som kan ha ingåtts med ett eller flera företag. Sammanlänkade researrangemang ingår i paketreselagen.

    Med sammanlänkat researrangemang avses i lagen ett arrangemang som innehåller minst två olika typer av resetjänster som, utan att vara en paketresa, avser samma resa där resetjänsterna köps genom separata avtal med en eller flera resetjänstleverantörer, om en näringsidkare
    1. genom förmedling eller på annat sätt underlättar resenärens separata val och betalningar av resetjänsterna vid ett enda besök hos eller en enda kontakt med näringsidkarens försäljningsställe, eller
    2. på ett riktat sätt förmedlar eller på något annat riktat sätt underlättar ett köp av minst en ytterligare resetjänst från en annan näringsidkare och avtalet om den resetjänsten ingås inom 24 timmar från det att bokningen av den första resetjänsten bekräftades.

  • Länk till Resegarantilagen

    Om erbjudandet är en paketresa eller ett sammanlänkat researrangemang enligt definitionen i Paketreselagen, omfattas erbjudandet sannolikt av Resegarantilagen.

    Lagen har till syfte att ge konsumenter skydd mot förluster om paketresan de köpt/beställt ställs in eller avbryts på grund av insolvens eller konkurs. Paketresor som inte innefattar någon passagerartransport och för vilka betalning inte heller görs förrän efter det att alla delar i paketresan har genomförts behöver inte omfattas av resegaranti.

    Resegarantilagen innebär att företaget ska erlägga en resegaranti hos Kammarkollegiet innan paketresan börjar marknadsföras och storleken på garantin bestäms utefter omsättningen för paketresan men är minst 50 000 kronor. Kravet på resegaranti gäller förbetalda paketresor och sammanlänkade researrangemang och oavsett om ni arrangerar paketresan som företagare, privatperson eller i någon annan form. Om ni är osäkra på om ert företag behöver en resegaranti, kontakta Kammarkollegiet på 08-700 08 00 eller Kammarkollegiet.

  • På Konsumentverkets hemsida hittar du som erbjuder paket information kring vad du behöver informera gästerna om före bokning, riktlinjer kring paketreseavtalet och vad som gäller vid ändringar före eller efter avresa. Du hittar också de standardformulär du behöver tillhandahålla.

    Läs mer här Konsumentverket

Visitas kollektiva resegaranti

Visita har ordnat en kollektiv resegaranti för er som är medlemmar. Den är helt kostnadsfri och gäller:

  • paketresor och sammanlänkade researrangemang som utförs i Sverige. Om företaget även erbjuder paketresor utanför Sveriges gränser måste företaget erlägga en egen garanti hos Kammarkollegiet. Det går inte att kombinera Visitas garanti med en egen garanti hos Kammarkollegiet.
  • paketresor som består av kombinationen inkvartering och turisttjänst. Eventuell kortare transfer inom Sverige kan också ingå, så länge inkvartering och turisttjänst ingår.
  • för medlemmar vars omsättning rörande paketresor uppgår till maximalt tre miljoner kronor per månad inklusive moms. Om medlemmen driver flera verksamheter inom samma organisationsnummer får inte den totala omsättningen, för alla verksamheter, överstiga 3 miljoner kronor någon månad.
  • inte för paketresor där Passagerartransport (utöver kortare transfer) ingår i paketet eller i det sammanlänkade researrangemanget. Med passagerartransport menas tågbiljett, flygbiljett, bussbiljett eller båtbiljett.
    • Hotell
    • Vandrarhem
    • Campingstuga
    • Anvisad campingplats
  • Man kan enkelt utrycka det som någon typ av aktivitet eller underhållning, till exempel:

    • Dryckesprovning
    • Dj
    • Entrébiljett till nöjespark/äventyrspark
    • Green fee
    • Guidad vandringsupplevelse
    • Guidad kajakupplevelse
    • Guidad båttur
    • Hyra av SUP, Kajak, skidutrustning mm
    • Konsertbiljett
    • Lift- eller spårkort
    • Matlagningskurs
    • Middagsshow (det är showen som gör det till en turisttjänst)
    • Middag på extern restaurang som ligger utanför logiverksamhetens anläggning
    • Spabehandling utförd av en terapeut/spa-ritual
    • Teambuildingaktivitet
    • Teaterbiljett
    • Entré till utrymmen som ligger inom verksamhetens anläggning till exempel simbassäng, bastu, spa eller gym för hotellgäster. T.ex. många ”spapaket” är inte en paketresa.
    • Måltider eller dryck på restaurang som ligger inom logiverksamhetens anläggning. T.ex. många ”middagspaket” är inte en paketresa.
    • Tillval till rummet exempelvis dryck och choklad/frukt, städning, lakan med mera.
  • Kortare turer mellan boende och turisttjänst eller mellan boende och tågstation/flygplats/busshållplats, om de utgör en obetydlig del av paketet och kostnaden för turerna är låg. Båda kriterierna måste uppfyllas för att det ska definieras som transfer.

Anmälan till Visitas resegaranti

För att anmäla företaget och verksamhetsplatsen till Visitas resegaranti klickar du på länken nedan och fyller i webbformuläret. Tänk på att ordna med resegaranti innan ni börjar marknadsföra paketresan. Om företaget driver flera verksamhetsplatser som erbjuder paketresor fyller du i en anmälan per verksamhetsplats. Anmälan ska göras varje år så länge behovet kvarstår.

Använder du Apples webbläsare Safari måste du tillåta popupfönster för att visa och kunna skriva ut den ifyllda PDF-blanketten när du trycker på [Fortsätt]. Försök annars med annan webbläsare, till exempel Google Chrome eller Edge.

  1. Fyll i webbformuläret, alla fält måste fyllas i för att anmälan ska kunna hanteras. Dubbelkolla att det står rätt information i rätt ruta och att alla uppgifter är korrekta.
  2. Klicka på [Fortsätt]. Det ska nu genereras en PDF-blankett med den information du fyllt i. Om det inte genereras en pdf, försök med en annan webbläsare.
  3. Spara blanketten för säkerhets skull.
  4. Skriv ut PDF-blanketten. Säkerställ att all information syns tydligt.
  5. Underteckna blanketten i markerad ruta.
  6. Skicka in blanketten till Visita på resegaranti@visita.se. Det går även att skicka den per post men det finns en risk att den försvinner på vägen. Vi rekommenderar att skicka in den via e-post för att lättare kunna säkerställa att blanketten är mottagen.
  7. Er ansökan hanteras när vi har fått in den undertecknade anmälningsblanketten. Du får bekräftelse till angiven e-postadress när vi fått in din undertecknade blankett.

Notera: När ni har anmält ert företag till Visitas resegaranti, måste ni skicka in en ny anmälan varje år så länge ert företag har behov av en resegaranti. Om ni inte längre erbjuder paketresor behöver ni istället skicka in en Avanmälan.

Vi påminner er om detta årligen via e-post.

Vanliga frågor

  • Nej, om du aldrig tar betalt i förskott eller vid ankomst, utan du tar alltid betalt efter att alla delar i paketet är genomförda så behöver du inte ha en resegaranti. Tänk på att till exempel en mindre bokningsavgift som tas ut i förskott gör att paketresan behöver en resegaranti. Summan som skall anges i omsättningen är bokningsavgiften, inte hela kostnaden för paketet.

  • Ja, paket som betalas vid ankomst behöver omfattas av en resegaranti. Det är bara paket som betalas när alla delar i paketet är genomförda t.ex. vid hemresa eller via faktura i efterhand som inte kräver en resegaranti.

  • Ja, definitionen ”paketresa” kommer från Paketreselagen och paketet blir en paketresa om det innehåller kombinationen av två resetjänster till exempel inkvartering och turisttjänst.

  • Man kan enkelt utrycka det som någon typ av aktivitet eller underhållning, till exempel:

    • Dryckesprovning
    • Dj
    • Entrébiljett till nöjespark/äventyrspark
    • Green fee
    • Guidad vandringsupplevelse
    • Guidad kajakupplevelse
    • Guidad båttur
    • Hyra av SUP, Kajak, skidutrustning mm
    • Konsertbiljett
    • Lift- eller spårkort
    • Matlagningskurs
    • Middagsshow (det är showen som gör det till en turisttjänst)
    • Middag på extern restaurang som ligger utanför logiverksamhetens anläggning
    • Spabehandling utförd av en terapeut/spa-ritual
    • Teambuildingaktivitet
    • Teaterbiljett

    Det finns många fler exempel på turisttjänst, kontakta oss gärna för frågor på 08-762 74 26 eller resegaranti@visita.se

  • Det beror på vad som ingår i konferenspaketet och när det betalas.

    Exempel på konferenspaketet som inte räknas som en paketresa och därför inte behöver en garanti:
    • Övernattning med lokal, lunch, fika, middag.
    • Övernattning med lokal, lunch, fika, middag och entré till spaanläggningen.

    • Lokal, lunch, fika, middag och någon typ av turisttjänst. Detta på grund av att paketet inte innehåller övernattning och heller inte varar mer än 24 timmar.

    Exempel på konferenspaketet som räknas som paketresa:
    • Övernattning med lokal, lunch, fika, middag och någon typ av turisttjänst. Se definition under ”Vad räknas som turisttjänst?”

    Även om ovan paket är en paketresa så är det inte säkert att det behöver omfattas av en resegaranti. Det är enbart konferenspaket som betalas i förskott som behöver en garanti. Om ni fakturerar hela beloppet när alla delar i konferenspaketet är genomförda behöver inte de paketen en resegaranti och ni ska inte räkna med dom i omsättningen.

  • Om erbjudandet är ett paket där det ingår bussresa och inkvartering så är det en paketresa. Men vem det är som ska ha en resegaranti avgörs av vem det är som tar betalt från gästen. Om det är bussföretaget som tar betalt så är det bussföretaget som behöver en resegaranti. Om det är logianläggningen som tar betalt från gästen så är det logianläggningen som behöver en resegaranti. Detta paket omfattas inte av Visitas resegaranti.

    Däremot, om gruppen bokar och betalar bussresan separat och mer än 24 timmar senare bokar och betalar för övernattning  så är det inte en paketresa och inte heller ett sammanlänkat researrangemang. Ingen behöver en resegaranti.

  • Om spaanläggningen ligger inom samma anläggning där gästerna övernattar så behöver ni inte en resegaranti för de paketen. Ni ska därför inte räkna med de paketen i omsättningen. Om det däremot ingår en behandling som utförs av en terapeut, oavsett vem terapeuten är anställd av, då behöver ni en resegaranti och ska räkna med de paketen i omsättningen. Det är viktigt att ni inte tar med paket som inte behöver en garanti i er beräkning.

  • Beroende på vad ni hämtar gästerna med så kan det ibland räknas som passagerartransport. Utgå från definitionen av transfer: ”utgör en obetydlig del av paketet och kostnaden för turerna är låg”.

  • Det är enbart de paket som är en paketresa och som betalas i förskott eller vid ankomst som du ska räkna med i omsättningen. Betalar gästerna hela summan efter att alla delar i paketet är genomfört eller via faktura i efterhand, ska du inte räkna med de.

    Räkna inte in paket som inte behöver en resegaranti. Vanliga exempel som inte behöver en resegaranti:

    • ”Middagspaket” där det ingår övernattning och middag på hotellets eller vandrarhemmets restaurang.
    • ”Spapaket” där det ingår övernattning, tillgång till logianläggningens spaavdelning och middag.
    • ”Konferenspaket” som innehåller logi, måltider och dryck och konferenslokal.
  • Kontakta Kammarkollegiet och meddela att ni vill avsluta er egna garanti då ni avser att bli medlemmar i Visita och ingå i vår garanti. När medlemskapet är aktiverat och vi har mottagit er anmälan kommer vi att meddela Kammarkollegiet att ni ingår i vår garanti. Därefter förklarar Kammarkollegiet hur ni går vidare.

    Medlemskapet i Visita måste vara godkänt och aktiverat innan ni kan ansluta er till vår garanti. Kontakta resegaranti@visita.se för mer information om förutsättningarna för att bli medlem.

  • Nej, det går inte att kombinera två separata garantier i samma företag. Kontakta Kammarkollegiet för att erlägga en egen garanti.

Anmälan till Visitas resegaranti 2025

Anmälan resegaranti

Avanmälan 2025

Upphör behovet av resegaranti under året eller inför nästa år, måste en särskild avanmälningsblankett fyllas i och skickas in till Visita. Avanmälan hittar ni här

För frågor kring Visitas resegaranti, blanketter eller status för er anmälan kontakta Teresa Nyström resegaranti@visita.se, tfn 08-762 74 26.

Uppdatera din webbläsare för bästa upplevelse på den här webbplatsen