Publicerad 2021-02-19


De unga drabbas först och hårdast

Besöksnäringen är den näring i Sverige som anställer störst andel unga. Tyvärr är det ofta de unga på arbetsmarknaden som drabbas först och hårdast när krisen slår till. För att lindra konsekvenserna för jobben och unga är det viktigt att företag får möjlighet att överleva krisen.

Flera av de stödåtgärder som beslutats har varit välkomna, men de har inte nått företagen. Resultatet är att företag går omkull och jobb försvinner. Detta måste förändras! Beslutade och utlovade stöd behöver betalas ut snarast – annars riskeras tiotusentals jobb, inte minst för unga.

Samma följder får införandet av restriktioner som till exempel förbudet mot alkoholförsäljning. Fakta visar att restauranger inte är en plats för omfattande smittspridning och ändå är det just dessa som restriktionerna drabbar. Självklart måste människors hälsa alltid sättas i främsta rummet och vi har stor respekt för att olika typer av åtgärder måste vidtas för att motverka smittspridningen, men alkoholstoppet saknar effekt på smittspridningen och måste tas bort. Dessutom behöver de företag som drabbats av förbudet kompenseras fullt ut.

Återstarta besöksnäringen

Situationen i besöksnäringen är allvarlig, men möjligheterna på längre sikt är stora. Det kommer behövas kraftfulla stimulans- och återstartsåtgärder för att få igång tomma hotell, restauranger och konferensanläggningar. Besöksnäringen kommer att stå inför stora utmaningar även efter att den mest akuta fasen i pandemin är över. Genom att underlätta återstarten av besöksnäringen och ge näringen bättre förutsättningar långsiktigt, kan jobb och företag räddas och nya skapas.

Digitalt event om ”Låt oss rädda ungdomsjobben”

Visita lanserade konceptet ”Låt oss rädda ungdomsjobben” via en livesändning på Facebook, 23 februari. Medverkade gjorde bland andra företrädare från branschen, Fryshusets vd Johan Oljeqvist, arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson, Visitas vd Jonas Siljhammar samt chefsekonom Thomas Jakobsson. Thomas presentation med aktuella siffror om besöksnäringens betydelse för ungdomsjobben.

Vad kan jag göra?

• Driver du företag inom besöksnäringen? Sprid gärna din story i sociala medier eller mejla till kampanj@visita.se så hjälper vi dig att sprida din berättelse. Se exempel här.

• Dela och gilla Visitas inlägg i sociala medier.

På visita.se använder vi cookies för att vi ska kunna mäta antalet besökare på vår webbplats, föra statistik och analysera hur sajten används samt för att rikta marknadsföring från Visita till dig. Genom att klicka på knappen ”Jag godkänner”, godkänner du att vi använder cookies. Väljer du att inte acceptera cookies kan funktionaliteten på vissa sidor begränsas. Läs mer om cookies här.

Visitas integritetsskyddspolicy hittar du här: Läs mer om Visitas integritetsskydd här

Uppdatera din webbläsare för bästa upplevelse på den här webbplatsen