Många restauranger tillämpar idag någon form av Revenue Management med exempelvis differentierad prissättning, men utan att egentligen ha några kalkyler och statistik som grund för sina strategier. Ett av målen med kursen är därför att göra teori av praktiken, inte tvärtom! Historiskt sett har restaurangbranschen utgått från ett kostnadsperspektiv när det gäller utbud, prissättning och har inte alltid tagit hänsyn till marknadskrafterna. Med hjälp av teorierna från Revenue Management utvecklas ett nytt synsätt där man kan ta kontroll över efterfrågan och prissättning i syfte att optimera intäkterna för maximal vinst.
Innehåll
Som introduktion kommer deltagarna att få inblick och förståelse för hur väl Revenue Management lämpar sig för restaurangbranschen.
Vi går igenom nya användbara nyckeltal och alla lär sig att beräkna RevPASH, beläggning etc och hur dessa nyckeltal kan leda till ökad kontroll över verksamhetens lönsamhet.
Deltagarna kommer att lära sig hur restaurangen kan prognostisera hög eller låg efterfrågan (över året, månaden, veckan och dygnet) och vilka strategier gällande menyer, prissättning, bemanning, merförsäljning etc som bör tillämpas utifrån prognosen.
Med hjälp av ”LEGO Restaurangen” visas hur viktigt det är att använda sig av försäljnings- och bokningsstrategier som bygger på den förväntade efterfrågan.
Vi beräknar en restaurangs optimala bordsmix.
Hur sätts priser idag och hur kan en differentierad prissättningsfilosofi utvecklas?
Deltagarna blir skickliga utövare av Menu Engineering.
Föreläsning varvas med övningar och exempel från olika restaurangverksamheter i Sverige och utomlands.
Kursmål
Att ge deltagarna praktisk kunskap om hur de kan optimera restaurangens intäkter genom Revenue Management. Deltagarna kommer också att få verktyg och förutsättningar för att kunna skapa en Revenue Management kultur på sina egna restauranger.
Målgrupp
Störst behållning av kursen har den som har en arbetsledande position t ex F&B Manager, källarmästare, restaurangchef, kökschef, hovmästare, köksmästare eller naturligtvis äger och driver restaurangen själv. Alla som arbetar på boknings- och försäljnings-avdelningarna har också stor behållning av kursen.
Kursledare
Fredrik Önrup, konsult och föreläsare inom Revenue Management med 15 års erfarenhet i ämnet. Har tidigare bland annat varit Revenue Manager på Grand Hôtel i Stockholm.
Kurslängd
1 dag
Sista anmälningsdag
30 dagar före kursstart.
I mån av plats beviljas senare
anmälningar.
I priset ingår kursmaterial, lunch och kaffe
Kontaktperson
Visita, Susanne Larsson
info@visitaakademin.se
08-762 74 64
Boknings- och betalningsvillkor
VisitaAkademin förbehåller sig rätten att ställa in utbildningar vid för få anmälda deltagare. VisitaAkademin ersätter inte utlägg för resor eller boende vid inställd kurs.
Anmälan/bokning
- Anmälan till samtliga utbildningar görs via VisitaAkademins hemsida.
- Bokningsbekräftelse skickas ut via e-post.
- Sista anmälningsdag är 10 dagar före utbildningsstart, vissa undantag kan förekomma, se respektive utbildning för mer information.
Betalning – utbildningsavgift
- Utbildningsavgift faktureras i efterskott.
Avbokning
- Vid avbokning tidigare än 14 dagar innan utbildningsstart betalas hela beloppet tillbaks exklusive administrativ avgift på 300 kr. Vid avbokning senare än 14 dagar före utbildningsstart debiteras 100% av priset för utbildningen.
- Avbokningsavgiften beräknas på fullt pris för respektive utbildning inklusive eventuella tillägg som boende och mat.
- Utbildningsavgiften återbetalas vid sjukdom styrkt med läkarintyg exklusive en administrativ avgift på 300 kr.
Välj datum
Startdatum
-
Kurstillfällen
Platser kvar
av lediga
Pris
: kr
Tillfällen
Just nu finns inga planerade tillfällen.