Till skillnad mot hotell, är Revenue Management för möten, konferens och festvåning betydligt mer komplext vad det gäller innehåll, tidsperspektiv, bokningsmönster, nyckeltal etc, men samtidigt blir därmed också möjligheterna större. Med hjälp av teorierna från Revenue Management har det utvecklats ett synsätt inom dessa avdelningar där vi kan ta kontroll över efterfrågan och sin prissättning i syfte att optimera intäkterna för maximal vinst. Kursen genomförs under två halvdagar, kl 09-12, med en veckas mellanrum.
Innehåll
Som introduktion kommer deltagarna att få en grundlig inblick för hur väl Revenue Management lämpar sig för konferens och festvåning.
Vi går igenom nya användbara nyckeltal och alla lär sig att beräkna RevPAM2, beläggning etc och hur dessa nyckeltal kan leda till ökad kontroll över verksamheternas lönsamhet.
Deltagarna kommer att få förståelse för hur man kan prognostisera hög eller låg efterfrågan och vilka strategier som ska tillämpas beroende av detta.
Hur sätts priserna idag och hur kan man vidareutveckla en mer differentierad prissättningsfilosofi?
Utan att behöva investera i dyra IT-system lär sig deltagarna att beräkna displacement för att erbjuda det mest optimala priset på gruppförfrågningar
Föreläsningen varvas med övningar och exempel från olika konferens- och festvåningsverksamheter.
Kursmål
Målet med kursen är att ge deltagarna verktyg, tips och råd för att kunna etablera en RM-kultur inom möten, konferens och festvåning, där vi hela tiden försöker optimera intäkterna oavsett tidpunkt eller omständigheter. Med hjälp av små medel och enkla knep kan vi tillsammans få upp lönsamhet i branschen genom att fokus flyttas till möjligheterna att öka intäkterna istället för den ständiga kostnadsjakten.
Målgrupp
Störst behållning av kursen har den som har en arbetsledande och/eller säljande position på hotellet/konferensanläggningen exempelvis konferens- eller festvåningschef, F&B Manager och alla som arbetar på boknings- och försäljningsavdelningarna. Kursen passar dessutom alla som idag jobbar med Revenue Management inom logi, men som önskar utöka sina kunskaper.
Kursledare
Fredrik Önrup, Pingvinen
Kurslängd
Två halvdagar, kl. 09:00-12:00.
Kontaktperson
Visita, Susanne Larsson
info@visitaakademin.se
08-762 74 64
Boknings- och betalningsvillkor
VisitaAkademin förbehåller sig rätten att ställa in utbildningar vid för få anmälda deltagare. VisitaAkademin ersätter inte utlägg för resor eller boende vid inställd kurs.
Anmälan/bokning
- Anmälan till samtliga utbildningar görs via VisitaAkademins hemsida.
- Bokningsbekräftelse skickas ut via e-post.
Betalning – utbildningsavgift
- Kursavgift faktureras i efterskott.
Avbokning
- Vid avbokning tidigare än 14 dagar innan utbildningsstart betalas hela beloppet tillbaks exklusive administrativ avgift på 300 kr. Vid avbokning senare än 14 dagar före utbildningsstart debiteras 100% av priset för utbildningen.
- Avbokningsavgiften beräknas på fullt pris för respektive utbildning inklusive eventuella tillägg som boende och mat.
- Utbildningsavgiften återbetalas vid sjukdom styrkt med läkarintyg exklusive en administrativ avgift på 300 kr.
Välj datum
Startdatum
-
När det passar dig -
Kurstillfällen
Platser kvar
av lediga
Pris
: kr
Tillfällen
Just nu finns inga planerade tillfällen.