Booking.com uppfyller fortfarande inte kraven i Digital Markets Act (DMA)
Du kan läsa rapporten i sin helhet här.
En positiv förändring som Booking.com kommunicerat är att prisparitetsklausuler i deras allmänna avtalsvillkor inte längre gäller och att hotell nu ska ha möjlighet att erbjuda bättre priser via andra kanaler. Men förändringen kommer bara få effekt om hotellen inte tvingas att behålla prisparitet med andra metoder, så som att de som väljer att erbjuda lägre priser bestraffas genom lägre synlighet eller ranking. Hotellen saknar också fortfarande tillgång till viktig data om deras gäster.
Då det saknas transparens i hur Booking.coms algoritmer fungerar behöver företagets förslag på lösningar utvärderas noggrant. Om EU-kommissionen öppnar en utredning kommer den pågå under nästa år och Visita fortsätter självklart att bevaka medlemsföretagens intressen i Bryssel.
Kontakt
Kontakta Mattias Svanold, näringspolitisk expert digitalisering, om du har frågor om DMA eller kan bidra med exempel på hur Booking.com fortsätter att agera konkurrensbegränsande.