Publicerad 2024-05-15

EU:s förordning Digital Markets Act (DMA) syftar till att skapa säkrare, mer öppna och rättvisa digitala marknader genom att förhindra stora tech-plattformar från att agera på ett konkurrensbegränsande sätt.

Nu när även booking.com omfattas av regelverket får plattformen exempelvis inte längre kräva så kallade snäva prisparitetsklausuler i sina avtal. Hotell kommer därmed återfå en större kontroll över prissättningen i egna kanaler, men även större tillgång till viktig data om gästerna som bokningsplattformen tidigare undanhållit.

Visita ser positivt på nyheten, som på sikt kan få resultatet att hotellgäster erbjuds lägre priser.

— Vi hoppas att detta kommer leda till en mer rättvis situation för de många företagen i besöksnäringen som använder booking.com. Stora bokningsplattformar ska så klart inte kunna bestämma över vilka priser eller rabatter som svenska hotell erbjuder på sina egna webbplatser, säger Jonas Siljhammar, VD.

Nu har plattformen sex månader på sig, till och med november 2024, att förändra sina villkor i enlighet med kraven i DMA. Visita kommer att fortsätta bevaka frågan och bidra till att den nya lagstiftningen får avsedd effekt.

Läs mer

Uppdatera din webbläsare för bästa upplevelse på den här webbplatsen