Publicerad 2020-12-07

Juridisk hjälp
Våra jurister svarar dagligen på frågor om personal, tillstånds- och tillsynsfrågor, avtalstolkningar, avhysning, kameraövervakning med mer. Behöver ni hjälp i en förhandling med facket, i Arbetsdomstolen eller i Hyresnämnden finns våra jurister där för att hjälpa dig. Alla våra juridiska tjänster ingår i medlemskapet.  

Campingråd 
Visita har ett Campingråd där vi i tillsammans med våra medlemsföretag tar fram verktyg för att underlätta för dig att driva en framgångsrik campingverksamhet. Vi har bland annat tagit fram en broschyr: Viktiga regler för dig som driver camping där vi uppmärksammar och informerar om några av de regler som Visita ofta får frågor om från våra medlemsföretag.  

Bli medlem i Visita

Bli medlem här

Safe to Visit  – Trygg camping
Informationskampanjen ”Safe to visit” – Trygg camping, består av information med åtgärder mot smittspridning på campingplatser. I materialet ingår även ett klistermärke för att visa gäster att företaget följer myndigheternas och Visitas riktlinjer för minskad smittspridning. För att läsa om våra råd och rekommendationer så finns broschyren Trygg camping att läsa här. Du kan också följa Visitas påverkansarbete under coronapandemin här.

  • Campingföretag är omgärdade av många regelverk som försvårar deras vardag. Ett exempel är det krav på bygglov för husvagnar, husbilar och villavagnar som står i plan- och bygglagen. Här vill Visita se en förändring.

    Gällande bestämmelser i plan- och bygglagen (PBL) säger att det krävs bygglov för husvagnar, husbilar och villavagnar som står på en campingplats längre än en normal semesterperiod, eftersom de då betraktas som byggnader. Stefan Lundin är chefsjurist inom branschjuridik på Visita och reder ut frågetecknen.

    Stefan Lundin

    Vad är egentligen en normal semesterperiod?
    Den tolkningen gör kommunerna olika, men många bedömer att en normal semesterperiod är någonstans mellan fem och sex veckor lång.

    Vilka problem medför kravet på bygglov?
    Campingföretagen vill kunna ta emot sina säsongsgäster på ett enkelt sätt, men det går inte med dagens bestämmelser i plan- och bygglagen. Många gäster vill bo i sin husvagn, husbil eller villavagn på en camping under en längre tid, från våren till hösten exempelvis. Att campingföretagen måste neka dem detta för att de saknar bygglov är orimligt. De här bestämmelserna försvårar för campingföretagen att utveckla deras verksamheter.

    Vilka förändringar vill Visita se i plan- och bygglagen?
    Vi vill att reglerna ska ändras och moderniseras – och att de ska tillämpas likadant i landets samtliga kommuner. Vi vill antingen att kravet på bygglov på campingplatser ska avskaffas helt eller att perioden de får stå på campingplatsen utan bygglov förlängs avsevärt

    Finns det andra regelverk som omfattar campingföretag där Visita vill se förändringar?
    Visita arbetar brett för att campingföretagen ska ha så få irritationsmoment som möjligt. I dagsläget är de tyvärr lite för många. Vi vill till exempel se förenklingar i alkohollagen med koppling till kraven på matutbudet och att kravet på danstillstånd avskaffas. Vi vill också att kommuner som utövar tillsyn hos campingföretagen ska debitera sin tillsynsavgift efter besöket – inte före. Idag betalar många campingföretag den här avgiften, trots att kommunen inte kommer dit.

    Som medlem i Visita får du hjälp av våra jurister med dina juridiska frågor. Läs mer och bli medlem här.

  • Det administrativa arbete som kommer med olika momssatser för campingföretag är både tidskrävande och snårigt. Visita vill istället att momssatserna harmoniseras och sänks till 12 procent, för att företagen ska få mer tid till sin kärnverksamhet.

    Att hantera olika momssatser är något som alla inom besöksnäringen tvingas göra, även campingföretag. Grundmomssatsen för bland annat logi och servering är 12 procent. Problem uppstår om campinggäster exempelvis vill köpa ett lakan till sin stuga. Då är momssatsen 25 procent. Men om gästen istället köper lakanet som en del i ett komplett stugpaket är momsen för samma produkt 12 procent.

    Thomas-Jakobsson

    – Ett annat exempel är de minigolfbanor som ofta finns på campingar. Om du har en sådan som är klassificerad som en tävlingsbana är momssatsen sex procent. Är den inte det, räknas det som rekreation och då är momssatsen 25 procent, säger Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson och fortsätter:

    – Det här leder till att campingföretagen får lägga mycket tid på administrativt krångel och det är svårt att göra rätt. I värsta fall kan det betyda att företagen blir upptaxerade i efterhand, vilket kan vara förödande. De som driver campingar ska kunna utveckla sina verksamheter och inte behöva bli skattejurister först.

    En harmoniserad momssats som täcker hela besöksnäringen

    Visita vill istället se en harmoniserad och sänkt momssats, som täcker hela besöksnäringen.

    -Under lång tid har branschen diversifierats och vi tycker att man ska sluta att tillämpa olika momssatser. Vi vill se en momssats på 12 procent och den ska täcka allt som säljs inom besöksindustrin – med så få undantag som möjligt, säger Thomas Jakobsson och tillägger:

    – Utöver detta behöver Skatteverket bli betydligt tydligare i sin vägledning angående moms. Det ska vara lätt att göra rätt!

    ”Momsen ska inte baseras på hur vi paketerar våra tjänster”

    Lena Kempe är vd för Daftö Resort och stöter på problemet dagligen. Det har bland annat att göra med att Daftö erbjuder en mängd olika boendeformer, som campingtomter, hotell, stugor och gästhamn.

    – Momsen är 25 procent för våra gäster som bor i gästhamnen, medan momsen är 12 procent för de som bor i husvagn på campingen. Jag brukar skämtsamt säga att jag hoppas att det inte blir översvämning, för då går momssatsen upp.

    Även Lena vill se en harmoniserad momssats för produkter kopplade till logi.

    – Det hade förenklat för oss som driver campingar oerhört. Jag tror inte riktigt att Skatteverket inser vilka problem som uppstår för besöksnäringen med olika momssatser på samma produkter. Vi tycker inte att momsen ska baseras på hur vi paketerar våra tjänster och produkter, utan att den ska vara enhetlig.

  • Visitas medlemmar har en sak gemensamt – de återfinns inom besöksnäringen. Det är exempelvis campingplatser, restauranger, hotell, nöjesparker och skidanläggningar. En av våra medlemmar är Daftö Resort. Här berättar företagets vd Lena Kempe vad hon tycker är de stora fördelarna med medlemskapet.

    Några kilometer utanför bohuslänska Strömstad ligger Daftö Resort – en boende- och semesteranläggning som erbjuder allt från campingplatser, stugor och hotell till nöjespark, restauranger och butiker. Daftö har varit medlem i Visita sedan början av 1990-talet. Det var innan vd:n Lena Kempes tid, men även hon ser stora fördelar med medlemskapet.

    – Daftö har en historik av att alltid leta möjligheter för att kunna påverka vår bransch – då som nu. Det är en viktig anledning till att vi är medlem. Visita har kontakt med politiker och myndigheter som vi inte skulle ha haft på egen hand, men tack vare medlemskapet kan vi nå ut med de problem vår bransch står inför och våra behov, säger hon och tillägger:

    – Jag har tidigare tyckt att campingbranschen har fått för lite utrymme i den offentliga diskussionen, trots att den har hög lönsamhet och driver mycket gästnätter i Sverige. Men på senare år har det skiftat och det är mycket Visitas förtjänst, som tar in perspektiv från hela besöksnäringen.

    ”Det finns många fallgropar på personalsidan”

    Lena Kempe lyfter – utöver möjligheten att kunna påverka branschen – kollektivavtal och stödet i personalfrågor som stora fördelar med medlemskapet.

    – Det är enklare frågor om hur vi exempelvis ska hantera semesteransökningar från våra anställda till mer komplexa frågor. Det finns många fallgropar på personalsidan och här har vi fått stor hjälp av Visita för att inte trampa fel, säger hon.

    Stort stöd under pandemin

    Coronapandemin har drabbat den svenska besöksnäringen hårt. Men det hade kunnat bli värre, menar Lena Kempe.

    – I våras genererade varje pressträff nya förutsättningar för oss och det var svårt att hänga med vad som faktiskt gällde. Vi fick värdefullt stöd av Visita, som hjälpte oss att tolka vad som var sagt. Visita spelade också en viktig roll i att retoriken svängde. Till en början skulle människor inte resa alls på semestern, men plötsligt blev hemester något legitimt, till och med något som uppmuntrades. Sommarsäsongen är vår viktigaste period, så vi uppskattar arbetet Visita gjorde jättemycket.

    Som medlem i Visita får du hjälp med allt från personalfrågor till juridiska råd. Läs mer och bli medlem här.  

Visitas medlemsförmåner

  • Förmånligt kortinlösenavtal
  • Företagsförsäkring
  • Rabatt på IKEA
  • Kostnadsfri resegaranti
Fler medlemsförmåner för dig som är medlem i Visita

Visitas Ansvarsnämnd 
Du som är medlem i Visita kan få en tvist med en gäst prövad av branschens egen reklamationsnämnd. Läs mer om Visitas Ansvarsnämnd.

På visita.se använder vi cookies för att vi ska kunna mäta antalet besökare på vår webbplats, föra statistik och analysera hur sajten används samt för att rikta marknadsföring från Visita till dig. Genom att klicka på knappen ”Jag godkänner”, godkänner du att vi använder cookies. Väljer du att inte acceptera cookies kan funktionaliteten på vissa sidor begränsas. Läs mer om cookies här.

Visitas integritetsskyddspolicy hittar du här: Läs mer om Visitas integritetsskydd här

Uppdatera din webbläsare för bästa upplevelse på den här webbplatsen