Publicerad 2025-11-05

Varför är det bra att engagera sig som företag?

  • Du bidrar till branschens kompetensförsörjning 
  • Du får kontakt med unga talanger 
  • Du stärker ditt arbetsgivarvarumärke 
  • Du får in nya idéer och tankar från en ny generation i din verksamhet 
  • Du påverkar utbildningens innehåll och upplägg och därmed kvalitet och attraktivitet. Riktig samverkan leder till högre söktryck på utbildningarna! 

Utbildningarna är delvis förlagda i skolan och delvis på arbetsplatser med handledare från företaget eleven är placerad på (APL). Elever som går RL eller HT får en yrkesexamen och kan direkt efter gymnasiet arbeta inom: 

  • Restaurang, kök, servering, bageri och konditori 
  • Hotell, reception, konferens, evenemang och turism 
  • Service, värdskap och upplevelseproduktion 

Eleven är inte färdig – men har en stabil grund att bygga vidare på. Med rätt handledning kan hen snabbt bli en värdefull del av ditt team. Utbildningarna ger också behörighet till vidare studier, exempelvis inom yrkeshögskola eller universitet. 

Visita har tagit fram ett kvalitetssäkringsarbete (läs mer nedan) som utbildningarna kan ansöka om att delta i. Syftet är att öka kvaliteten i samarbetet mellan utbildningen och den lokala branschen.  Ett av de områden som arbetet fokuserar på är samarbetet kring elevens perioder på APL.  

Hitta din närmsta utbildning!

Kontakta din närmaste gymnasieskola och erbjud dem att du gärna sitter med i det lokala programrådet för RL eller HT programmet.

Här hittar du skolor nära dig!

APL, Lokala programråd och Visita Kvalitetssäkring av gymnasiala utbildningar

  • Utbildningarnas kvalitet bygger på samverkan med arbetslivet. Genom APL (arbetsplatsförlagt lärande) får eleverna träna i verkliga miljöer. Företag som tar emot elever bidrar till deras utbildning – och får samtidigt möjlighet att forma framtida medarbetare. Utöver detta tvingas dina medarbetare att fundera på varför man gör saker när man lär ut dem, ni får nya insikter av en yngre generation och du stärker ditt företags arbetsgivarvarumärke – ni tar ansvar för framtiden.

    Din insats beror på form av utbildning – skolförlagd eller lärling

    Arbetsplatsförlagt lärande (APL) är en undervisningsform som kan anpassas till varje individ och det företag där lärandet äger rum. APL-periodens längd och innehåll varierar dock beroende på vilken variant du tar emot eleven från. Elever på skolförlagda utbildningar ska ha minst 15 veckors APL under sina tre år. Elever på gymnasiala lärlingsutbildningar är ute på arbetsplatsen minst hälften av sin utbildningstid. Detta motsvarar en stor del av elevernas utbildning i yrkesämnena.

    Båda utbildningsformerna syftar till att ge elever praktisk erfarenhet och förbereda dem för arbetslivet. De olika formerna har gemensamt att tiden på ert företag är en viktig del i deras utbildning och att det ska ske ett lärande under perioden de är hos er. Här är det viktigt att du som mottagare har full förståelse på vad det är tänkt att lärlingen eller eleven ska lära sig under perioderna de är hos er.

    Gemensamt för de båda formerna är också:

      • Samarbete med skola: Företaget samarbetar med en gymnasieskola och följer en utbildningsplan i båda utbildningsformerna.

      • Handledarskap: Eleven ska ha en handledare på arbetsplatsen som har nödvändiga kunskaper och som i övrigt bedöms vara lämplig.

      • Bedömning: Företaget ska bidra till bedömning av elevens kunskaper, ofta i samråd med skolan.

    Aspekt Skolförlagd utbildning Gymnasial lärlingsutbildning
    Tid på arbetsplatsen Kortare perioder, t.ex. APL (arbetsplatsförlagt lärande) några veckor per år. Ca 50% av utbildningen sker på arbetsplatsen – flera dagar i veckan under hela utbildningen.
    Elevens status Elev är främst i skolan, arbetsplatsen är ett komplement. Eleven är ofta mer integrerad i arbetsplatsen, nästan som en medarbetare.
    Företagets ansvar Begränsat ansvar – främst handledning under APL-perioder. Större ansvar – kontinuerlig handledning, planering och uppföljning.
    Ersättning till elev Ingen ersättning krävs. Vissa kommuner erbjuder lärlingsersättning, men det är frivilligt för företaget att betala lön
    Utbildningsform Mer teoretisk – praktik på minst 15 %. Mer praktisk – arbetsplatsen är en central del av lärandet och utgör av minst 50% av utbildningen.
    Avtal Praktikavtal för APL. Utbildningskontrakt – mer omfattande och långsiktigt.

    Hur gör man?

    Ditt företag har säkert någon gång tagit emot en gymnasieelev. Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska ta emot dem på bästa sätt och vad gymnasieskolan förväntar sig. Skolverket har därför tagit fram en nationell handledarutbildning  –  som du som tar emot elever från gymnasieskola på APL eller arbetar med gymnasielärling kan ta del av.

    Att ta emot en elev för arbetsplatsförlagt lärande (APL) eller som lärling innebär:

    – Att erbjuda praktisk träning i verklig miljö
    – Att handleda och inspirera en ung person
    – Att bidra till branschens kompetensförsörjning
    – Du får stöd från skolan och eleven är försäkrad under sin praktik.

    Inom Visitas certifiering av utbildningar inom besöksnäringen läggs stor vikt vid APL. Både utbildningarna och företagen måste ta ansvar för elevernas APL-perioder och se till att de lär sig det som efterfrågas och som ger eleven det som behövs för att bli anställningsbar. Detta är viktigt att man sätter sig ner och diskuterar. Var lär man sig vad bäst? Läs mer om hur man jobbar med APL i de certifierade utbildningarna här.

  • Ett lokalt programråd är ett samverkansforum mellan skola och arbetsliv, främst kopplat till gymnasieskolans yrkesprogram. Syftet är att säkerställa att utbildningen är relevant, uppdaterad och anpassad efter arbetsmarknadens behov. Enligt gymnasieförordningen ska sådana råd finnas för varje yrkesprogram.

    I rådet deltar vanligtvis:

      • Lärare och skolledare

      • Representanter från branschen och arbetsgivare

      • Ibland elever och fackliga företrädare

    För att utbildningarna ska bli så bra som möjligt är det viktigt att det anställande näringslivet är engagerade i såväl innehåll och utformning men också i dialog kring marknadsföring, APL och andra frågor som kommer upp kring utbildningen.

    Tips till företag som sitter i programråd

    1. Se programrådet som en möjlighet – inte ett möte att “sitta av”

      • Du får insyn i utbildningens innehåll och kan påverka så att den matchar ditt företags och branschens behov.

      • Det är ett forum där du kan bidra till att forma framtidens medarbetare.

    2. Var tydlig med vad ni som företag behöver

      • Berätta vilka kompetenser ni efterfrågar.

      • Ge exempel på arbetsmoment som är viktiga i er vardag.

      • Hjälp skolan att förstå vad som krävs för att eleven ska vara anställningsbar.

    3. Bidra med omvärldskunskap

      • Berätta om trender, förändringar och nya krav i branschen.

      • Hjälp skolan att hålla utbildningen aktuell.

    4. Ta initiativ till samverkan utanför programrådet

      • Erbjud studiebesök, föreläsningar eller PRAO.

      • Bjud in lärare till arbetsplatsen.

      • Delta i skolans aktiviteter – t.ex. öppet hus eller mässor.

    5. Var med och kvalitetssäkra utbildningen

      • Stöd skolor i att bli certifierade via t.ex. Visita.

      • Hjälp till att skapa en tydlig koppling mellan utbildning och arbetsliv.

  • En certifiering för ökat samarbete mellan besöksnäringen och dess utbildningar

    Besöksnäringen är en av landets snabbast växande branscher, och behovet av personal som är yrkesutbildade är större än någonsin. Under de senaste decennierna har antalet jobb inom hotell, restaurang och caféer ökat betydligt snabbare än i många andra sektorer. Därför är det avgörande att gymnasieutbildningar kan erbjuda eleverna de bästa möjligheterna för både personlig utveckling och en framgångsrik karriär i branschen.

    För att säkerställa att utbildningarna är attraktiva, branschnära och ger rätt kompetens har bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita tagit fram en kvalitetssäkringsmodell. Modellen bygger på nära samverkan mellan skolor och företagen inom besöksnäringen, vilket gör att elever får lära sig det som faktiskt efterfrågas på arbetsmarknaden och är relevant för framtidens yrkesliv.

    Certifieringen bygger på samverkan mellan skolor och företag inom fyra områden: styrning, innehåll, lärmiljö och arbetslivets medverkan. Branschens engagemang är avgörande.

    Visita certifierar gymnasiala utbildningar för att säkerställa:

      • Hög kvalitet och branschrelevans

      • Att eleverna får rätt kompetens

      • Att arbetsgivare kan känna trygghet i samarbetet

    Läs mer om kvalitetssäkringen här:
    Kvalitetssäkring av gymnasieskolan | Visita 

    Tips! Hitta kvalitetssäkrade utbildningar nära dig.
    Världens Jobb hittar du:

Andra sätt att bidra i samverkan med gymnasiet

  1. Delta som representant för din bransch på skolans öppna hus. Där finns möjlighet att påverka föräldrar genom att visa upp alla yrken vi erbjuder 
  2. Delta i uppstartsveckor när skolorna tar emot nya elever. Att välkomna eleverna till branschen får dem att känna en branschtillhörighet redan i skolan. 
  3. Erbjuda studiebesök där eleverna kan få motivation att jobba ännu hårdare i skolan. Ju mer kvalitetstid eleverna tillbringar ute i arbetslivet under gymnasietiden, desto bättre förberedda är de för ett yrkesliv. 
  4. Gästspel. Alla skolor välkomnar gästföreläsare och ”gästlärare” som inspiratörer. 
  5. Erbjud kompetensutveckling för lärare på ditt företag. 
  6. Erbjud sommarjobb 

Kontakt

Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta oss!

Amanda Rafter Ekenman

Expert kompetensförsörjning
Lokala och regionala utbildningsbehov
Yrkesvux, arbetsmarknadsutbildning och yrkeshögskola

Matilda Henningsson

Expert kompetensförsörjning
Lokala och regionala utbildningsbehov.
Yrkesvux, arbetsmarknadsutbildning och yrkeshögskola.

Angela Lindqvist

Expert kompetensförsörjning

Uppdatera din webbläsare för bästa upplevelse på den här webbplatsen