Extra ledighetsdagar – röda dagar
Regleringen om extra ledighetsdagar är en kollektivavtalad arbetstidsförkortning, som syftar till att reglera motsvarande arbetstidsförkortning som arbetstagare i andra branscher ofta får direkt när en helgdag infaller. Inom besöksnäringen bedrivs ofta verksamhet på helgdagar och arbetstagare behöver således arbeta då; när arbetstagare i andra branscher normalt är lediga. Regelns konstruktion möjliggör för arbetsgivare inom besöksnäringen att på ett mer ändamålsenligt sätt ska kunna bemanna verksamheten och hantera helgdagarna utifrån verksamhetens behov, genom att lägga ut ledighet för helgdagar på andra dagar under året istället. Reglerna om extra ledighetsdagar finns i Visitas kollektivavtal med HRF (14 §) samt Unionen (12 §). Reglerna i de båda kollektivavtalen skiljer sig åt i vissa avseenden.
Detta innehåll är endast för våra medlemmar
Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Ansök här
Eller är ditt företag redan medlem? Skapa ett konto här